Monday, March 15, 2021

Η ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΤΥΛΙΑΝΟ ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΟ ΤΟΝ ΚΥΠΡΙΟ Ε

του Χριστόδουλου Βασιλειάδη
(Φωτογραφία: Αλεξία Φιλίππου)

Ο κ. Σταματιάδης αναφέρει ότι υπάρχει διαφορά των τόνων στη φωνητική μουσική από τους τόνους της οργανικής μουσικής. Με αυτή τη διαπίστωση συμφωνεί και ο Στυλιανός Χουρμούζιος. Αυτό όμως συμβαίνει σε κάθε είδος μουσικής. Αναφέρει χαρακτηριστικά ο Στυλαινός Χουρμούζιος: «Όσον και αν κανονισθώσιν οι τόνοι επί των οργάνων και όσον λεπτομερώς και ακριβώς αν καθορισθώσιν εν τοις θεωρητικοίς, ίνα χρησιμεύσωσιν ως βάσις διακανονίσεως πάντων των άλλων, δεν δύνανται όμως και τα φωνητήρια όργανα του ανθρώπου να δεσμευθώσιν εν τω λάρυγγι τούτου»[1].

Όσον αφορά τις έλξεις, αναφέρει ο Στυλιανός Χουρμούζιος, είναι αδύνατο να καθορίσουμε αυτές, έστω και αν επινοήσουμε όλες τις ποικίλες μορφές και σχήματα διέσεων και υφέσεων. Ούτε η φυσική κλίμακα, ούτε η συγκερασμένη ευρωπαϊκή κλίμακα, ούτε κανένα θεωρητικό μπορεί να καθορίσει ακριβώς τις έλξεις. Οι έλξεις δεν είναι σταθερές, αφού τα διάφορα συναισθήματα επιδρούν πάνω στην φωνή και έτσι δημιουργούν αυτή την ποικιλία των έλξεων. Ούτε δύο φωνές μπορούν να εκτελέσουν ακριβώς τις μεταπτώσεις αυτές επί το οξύ ή το βαρύ[2].

(συνεχίζεται)

[1] ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΟΥ, Μελέται, σ. 57.

[2] ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΟΥ, Μελέται, σσ. 57-58.

No comments:

Post a Comment

Εἰκόνα τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ, 16 ος αἰώνας, Ἱερὰ Μονὴ Σταυροβουνίου Χριστὸς γεννᾶται, δοξάσατε, Χριστὸς ἐξ οὐρανῶν, ἀπαντήσατε, ...