Σύγχρονη διδακτική της ψαλτικής τέχνης
Χριστόδουλος Βασιλειάδης
(Εικόνα: Αλεξία Φιλίππου)
Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι ο παράφωνος δεν έχει την
αίσθηση του ύψους ή της οξύτητας. Έτσι όταν του πεις τραγούδα πιο ψηλά ή πιο
χαμηλά, αυτό δεν το κατανοεί. Ένας τρόπος να τον βοηθήσεις, είναι να βρείς το
ύψος και τη νότα, που τραγουδά. Συνήθως ο παράφωνος λέγει όλες τις νότες στο
ίδιο ύψος. Από εκεί, από τη νότα δηλαδή που τραγούδα ο μαθητής, προχωράς και
κτίζεις πάνω σε αυτή. Όταν θέλεις να τραγουδήσει πιο ψηλά, δεν του λέγεις
τραγούδα πιο ψηλά, αλλά τραγούδα πιο δυνατά. Έτσι ο μαθητής σε μια προσπάθεια
να τραγουδήσει πιο δυνατά, άθελά του και χωρίς να το καταλαβαίνει, θα
τραγουδήσει πιο ψηλά. Παρόμοια, όταν θέλεις ο μαθητής να τραγουδήσει πιο
χαμηλά, δεν του λέγεις τραγούδα πιο χαμηλά, αλλά τραγούδα πιο μαλακά. Έτσι
χωρίς να το συνειδητοποιεί, θα τραγουδήσει πιο χαμηλά. Με αυτό τον τρόπο, αργά
και σταδιακά αρχίζει και τραγουδά μερικές νότες γύρω από τη βασική του νότα,
που αρχικά εκτελούσε. Τοιουτοτρόπως με ασκήσεις φωνητικής και ανεβαίνοντας ή
κατεβαίνοντας ένα ημιτόνιο, ο μαθητής αρχίζει να χρησιμοποιεί όλη την φωνητική
του έκταση.
(συνεχίζεται)
No comments:
Post a Comment